PostNL wil de prijs van de postzegel verder verhogen. Dat liet het bedrijf maandag weten bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers.
PostNL is afhankelijk van toestemming van de Autoriteit Consument & Markt, die naar verwachting volgende maand aangeeft welke speelruimte het bedrijf heeft. De hogere postzegelprijs moet PostNL helpen de krimp van de postmarkt te compenseren.
In dat kader werd de prijs van de postzegel begin dit jaar met 4 cent verhoogd naar 64 eurocent. Anderhalf jaar geleden kostte een zegel voor de binnenlandse post nog 0,54 euro.
Een woordvoerder van PostNL gaf desgevraagd aan dat het bedrijf erop rekent dat de nieuwe prijsstijging hoger zal zijn dan de inflatie, de stijging van het gemiddelde prijspeil in Nederland. De vorige tariefsverhoging bedroeg bijna 7 procent, terwijl de inflatie in Nederland vorig jaar uitkwam op 2,5 procent.
Kwartaalresultaten PostNL
Duurdere postzegels en de forse reorganisatie van het bedrijf hielpen PostNL vorig kwartaal de resultaten op de Nederlandse postmarkt te verbeteren. De besparingen lopen op een aantal vlakken voorspoedig, zei bestuursvoorzitter Herna Verhagen in een toelichting.
Ze wees daarbij vooral op de inkrimping van het aantal locaties waar de bezorging wordt voorbereid. Die werden al teruggebracht van 260 naar 148. PostNL mikte voorheen op 125 locaties, maar verwacht nu dat 100 centra genoeg zijn. Daarnaast wordt nu nog maar op 5 dagen post bezorgd, in plaats van 6.
PostNL bezorgde in het tweede kwartaal ruim 11 procent minder post in Nederland dan een jaar eerder.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl